Friday, August 28, 2009

Tabahkan Kami Seperti Para NabiMu Ya Allah


Dalam rangka mengisi masa terluang di waktu petang sejak awal Ramadhan yang lalu di samping menunggu masuknya waktu berbuka, saya jadikan rancangan Jejak Rasul di saluran TV3 sebagai tontonan. Terdetik dalam hati, alangkah baiknya jika rancangan-rancangan TV yang mempunyai nilai ilmu, motivasi dan pendidikan yang tinggi seperti ini dapat diperbanyakkan dalam senarai rancangan dan program televisyen negara kita.

Kita mesti mengakui hakikat bahawasanya rancangan televisyen yang negatif lebih banyak daripada positifnya. Media masa seharusnya membantu dalam mendidik dan mencorak wajah masyarakat yang bersih dari penyelewengan akhlak dan moral. Melahirkan masyarakat yang berpendidikan dan berilmu juga harus dibantu oleh media. Namun perkara ini adalah terletak kepada acuan yang ditetapkan oleh pemerintah. Jika acuannya rosak dan tidak baik, maka akan lahirlah kerosakan dan kebobrokan. Masyarakat akan hancur. Manusia adalah mengikut agama pemerintah mereka.

Kembali kita pada rancangan Jejak Rasul. Jiwa dai’e yang dimiliki oleh para anbiya’, adalah diibaratkan seteguh gunung. Mereka tidak pernah mengenal erti lemah dan putus asa. Keazaman yang jitu telah menjadikan mereka tabah dalam dakwah. Saya dapati bagaimana ditunjukkan bahawa medan yang menjadi gelanggang dakwah para Rasul ‘alaihimussolatu wassalam, adalah padang pasir yang kering kontang serta dikelilingi gunung ganang yang bisu dan kaku. Namun kegigihan perjuangan mereka tiada tolak bandingnya.

Dengan penuh kesedaran dan keinsafan kita akui bahawa cabaran yang dihadapi oleh para da’ie dan muslim dewasa ini tidak seterik apa yang dialami oleh para anbiya’. Kita masih boleh berehat dalam suasana sejuk dan dingin penghawa dingin. Penentangan masyarakat terhadap kita tidak sekurang ajar penentangan yang diberikan oleh kaum sasaran dakwah para anbiya’ terdahulu. Apa yang dialami oleh Nabi Nuh, Hud, Saleh, Luth dan selain mereka telah menjadikan kita kecut perut mengenangkannya.

Yang menjadi cabaran kita di zaman ini adalah kasih saying kita pada harta benda kekayaan serta pangkat darjat dan kedudukan. Keselesaan kita telah meragut kesungguhan, istiqamah da kesanggupan untuk berkorban demi menjulang izzah Islam. Dan jangan lupa, malas juga satu cabaran buat kita dek kerana dibuai dan didodoi dengan kesenangan hidup penuh santai buat sekian lama. Kita hebat dalam bercakap dan menulis tentang kesederhanaan Rasulullah SAW dalam kehidupan, namun untuk meneladani Baginda adalah jauh sekali.

Semoga Allah memberikan kita kekuatan dan memilih kita untuk menelusuri jalan tinggalan, warisan dan pusaka para Anbiya’. Allahumma, bangkitkan kami di akhirat kelak bersama Anbiya’Mu.



Thursday, August 27, 2009

Arak Mesti Diharamkan Terlebih Dahulu - TGHH


KUALA LUMPUR, 26 Ogos: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang meminta pihak berkuasa tidak gopoh dalam pelaksanaan hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarno sehingga memberi gambaran salah terhadap syariat Islam.

"Apa yang seharusnya berlaku ialah arak haruslah di haramkan penjualannya secara menyeluruh terlebih dahulu kepada semua orang Islam.

"Masyarakat dan kerajaan juga perlu dididik supaya faham bahawa arak adalah haram di sisi agama Islam," kata beliau dalam kenyataannya.

Dalam masa yang sama "kita berharap supaya wanita yang disabitkan itu bertaubat kerana Allah Maha Pengampun," kata beliau.

Abdul Hadi mengulas isu hukuman rotan enam kali ke atas Kartika, model sambilan yang didapati bersalah minum arak di sebuah hotel oleh Mahkamah Tinggi Shariah, Kuantan.

Ia kini menjadi perdebatan umum dan menarik perhatian termasuk wartawan dari luar negara.

"Apa yang paling penting untuk difahami ialah cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam," katanya.

Mengikut Islam sebatan ini, perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.

Sebatan juga, menurut beliau, tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.

"Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi.

"Aspek pencegahan inilah yang perlu ada dalam melaksanakan hukuman dalam undang-undang Islam. Ianya memerlukan pindaan supaya proses undang-undang Islam yang adil dapat dilaksanakan," katanya.

Bagi beliau, hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (Pindaan) 1987 sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.

Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w.

"Apabila asasnya adalah nas, maka ianya adalah aspek agama Islam yang wajib untuk dilaksanakan kepada penganutnya kerana ianya berkait dengan tanggungjawab antara manusia dengan Tuhan, antara dosa pahala serta pembalasan di hari akhirat," katanya.

Jika bersandarkan kepada nas, maka hukuman ke atas peminum arak untuk penganut Islam setelah sabit kesalahan ialah sebatan antara 40 - 80 rotan jumlahnya, kata beliau.

Haramnya arak ini, katanya, adalah tidak mengira tempat samada restoran kecil atau besar, atau hatta di dalam rumah sendiri.

Bagi beliau juga, menjalankan hukuman terhadap peminum arak tanpa menghapuskan puncanya adalah seumpama menghadapi nyamuk aedes dengan menamparnya sahaja, tetapi longkang-longkang dibiarkan berselerak sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk yang membawa denggi!

Pesan Rasul Tercinta


Daripada Abdullah Ibn Busr radhiyallahu ‘anhu seorang lelaki bertanya : “ Wahai Rasulullah ! Sesungguhnya syariat Islam (perkara wajib dan sunat) terlalu banyak ke atasku, beritahulah kepadaku sesuatu yang dapat kubergantung dengannya.” Lalu Rasulullah SAW bersabda : “ Hendaklah lidah kamu sentiasa dibasahi dengan zikir mengingati Allah SWT” (riwayat Imam at Tirmizi)

Mutiara Hadis :

1-Menurut ulama’, zikir dapat difahami dengan dua makna. Makna yang pertama ialah zikir dengan erti “menyebut” . Makna yang kedua ialah zikir dengan erti “ingat”. Maka dapat difahami bahawa berzikir mengingati Allah SWT ialah dengan makna selalu menyebut nama Allah dengan lidah kita atau mengingati Allah di hati kita.

2-Disamping mematuhi setiap arahan syariat Islam serta menyusun kehidupan agar selari dengan kehendak syara’,seorang mukmin seharusnya mendidik diri supaya senantiasa berada di dalam keadaan mengingati Allah dalam setiap hal dan keadaan.

3-Di dalam hadis di atas, secara khususnya Rasulullah SAW berpesan supaya lidah seorang mukmin itu sewajarnya senantiasa basah dengan zikrullah (menyebut nama-nama Allah serta berzikir dengan kalimah-kalimah zikir yang diajar oleh Rasulullah SAW, contohnya ;

Daripada Saiyyiduna Abu Zar radhiyallahu ‘anhu bahawa ia berkata, telah berkata Rasulullah SAW : “ Mahukah aku khabarkan kepada kamu tentang perkataan yang paling dicintai oleh Allah SWT?” , lalu aku berkata : “ Ya Rasulullah, beritahu kepadaku akan ucapan yang paling dicintai oleh Allah SWT”. Lalu Baginda SAW bersabda : “ Sesungguhnya ucapan yang paling dicintai Allah SWT adalah : “Subhanallahi wa Bihamdihi” (hadis riwayat Imam Muslim, an Nasaie dan Imam at Tirmizi)

4-Ketahuilah bahawa ‘mujahadah’ diperlukan untuk melatih diri supaya senantiasa berada di dalam zikrullah. Mujahadah ialah bersungguh-sungguh memaksa diri dan mendisiplinkan jiwa supaya dapat senantiasa berada di dalam zikrullah. Ini adalah kerana setiap kebaikan, ibadah dan amal soleh mempunyai musuh tradisi zaman berzaman iaitu SYAITAN dan NAFSU syahwat. Syaitan membisikkan keraguan, kealpaan dan kelekaan sedang nafsu lebih cenderung untuk berseronok dan bersantai.

5-Zikrullah yang paling utama adalah jihad menegakkan Islam serta memerangi musuh Allah dan Rasul termasuk nafsu sendiri demi mengajak diri dan manusia sekaliannya tunduk mengabdikan diri hanya kepada Allah SWT semata.

5-Yakinilah bahawa harta benda, wang ringgit, masa, tenaga, buah fikiran, peluh yang mengalir serta mata yang berjaga malam demi menjulang Islam serta menundukkan setiap jiwa kepada mengingati Allah serta mengabdikan diri hanya padaNya adalah merupakan zikrullah yang paling utama.

6-Mengembalikan manusia ke jalan Allah serta menegakkan ‘Izzah (kemuliaan) buat Islam adalah sebaik-baik pekerjaan seorang mukmin dalam rangka zikirnya kepada Allah SWT.

Wednesday, August 26, 2009

Thaqafah : Fiqh as Siyam ~ 13,14,15,16&17


Terlupa Niat

Orang yang terlupa niat dikira ia tidak berpuasa, kerana menurut pendapat mazhab Al-Syafie, ‘niat’ adalah salah satu daripada syarat sah puasa. Bagi orang yang terlupa niat atau tidak berniat, maka ia hendaklah menahan diri daripada makan dan minum pada siang hari di bulan puasa.

Lewat Bersahur

Orang yang terlewat bangun sahur dan ia syak sama ada telah habis waktu atau tidak dan sambil itu ia terus makan sahur, sekiranya sah benar yakni belum naik fajar, maka sah puasanya. Tetapi kalau salah sangkaannya, sedangkan telah naik fajar, maka tidak sah puasanya.

Cepat Berbuka

Seorang yang pada sangkaannya telah masuk waktu berbuka lalu ia segera berbuka, tetapi setelah ia makan didapati belum masuk waktu, maka dihukum batal puasanya.

Berkumur-kumur Air

Tidak membatalkan puasa seorang yang sangat dahaga dan ia berkumur-kumur air bagi meredakan dahaganya. Walau bagaimanapun hukumnya makruh.

Meninggalkan memakai bau-bauan pada siang hari

Orang yang berpuasa hendaklah meninggalkan memakai bau-bauan pada siang hari di bulan Ramadhan (kerana memakai bau-bauan pada siang hari hukumnya makruh).

Tuesday, August 25, 2009

Thaqafah : Fiqh as Siyam ~ 9,10,11&12

Buasir

Seorang yang berpenyakit buasir, biasanya apabila ia membuang air besar akan terkeluar duburnya dan setelah dibersihkan ia terpaksa memasukkan kembali duburnya. Orang yang berpenyakit demikian tidak batal puasanya kerana ia termasuk di dalam golongan yang uzur syar’ie.

Jimak Terlupa

Seorang yang melakukan hubungan jenis dengan isteri pada bulan puasa sedangkan ia terlupa behawa ia sedang berpuasa, maka hukumnya batal puasa dan ia wajib mengqadanya dan tidak wajib kifarat (tidak kena denda) kerana ia terlupa. Tetapi kalau ia sengaja, maka puasanya batal dan waib ia mengqada serta bayar kifarat.

Menghisap Rokok

Hukum menghisap rokok di bulan puasa sedangkan seseorang itu berpuasa adalah batal puasanya. Pada hakikatnya asap mengandungi narkotin yang apabila sampai ke dalam rongga (kerongkong) ia melekat di bahagian tersebut.

Oleh yang demikianlah, para fuqaha` (ahli perundangan Islam) menghukumkan asap rokok yang masuk ke dalam rongga boleh membatalkan puasa.

Telah disebut di dalam Hasyiah Al-Baijuri juz 1 halaman 290: “Asap rokok mengikut pendapat masyhur dikira seperti benda dan yang seumpama seperti tembakau, kalau menghisap (semasa berpuasa) membatalkan puasa, kerana asap rokok menghasilkan benda yang dapat dilihat di dalam batang kayu (api).

Main Catur

Biasanya di dalam puasa, sementara menanti waktu berbuka puasa, menjelang maghrib, ramai orang yang mengisi masa dengan bermain sesuatu yang melupakan ingatan kepada makan dan minum, seperti bermain catur, dam, dan sebagainya.

Timbul persoalan, apa hukumnya bermain dengan permainan tersebut di dalam bulan puasa dan adakah ia membatalkan puasa atau tidak.

Adapun hukum bermain catur dan yang seumpamanya hukumnya adalah haram mengikut Mazhab Maliki, Hanafi dan Hambali dan makruh hukumnya mengikut Mazhab Al-Syafie dengan syarat tidak bercampur dengan judi, yakni berupa pertaruhan dua belah pihak atau sebelah pihak atau dengan permainan itu tidak melengahkan solat dan lain-lain yang diwajibkan. Kalau bercampur dengan judi atau melengahkan solat, maka menurut mazhab Al-Syafie hukumnya haram, demikian apa yang tersebut di dalam Fathul Mu’in pada nota kaki (tepi) La’natut Talibin juz, halaman 285.

Walaupun menurut pendapat mazhab As-Syafie hukumnya makruh, tetapi kalau ia dimainkan pada bulan puasa ia boleh menghapuskan pahala puasa, kerana permainan itu digolongkan ke dalam perkara yang dilarang seperti berseronok dengan sesuatu yang harus sepertimana yang tersebut di dalam Syarah Bafadhal pada nota kaki kitab Al-Hawashil Madaniah juz2, halaman 122.

Daripada hukum catur, maka bolehlah dikiaskan kepada permainan lain yang juga termasuk dalam permainan yang melalaikan daripada mengingati Allah s.w.t. pada bulan puasa.